Opoziția Castells.

Stan Alin Ștefan
Opoziția Castells, Ancora tranziției către asocierea în spațiul digital.

 

 Analiza ideatică și de conținut asupra unor scurte citate din lucrările cercetătorului sociolog Emanuel Castells.

“What we have observed is that the Internet has been integrated into the practice of society, and business works with the Internet. But people over the Internet still want to do all sorts of things without paying for it – largely because the whole system was built on that basis. The viable business model has not been found. Among other things, there was the idea that the Internet could be based on an advertising model, like television. Television developed as an open medium, in the sense that you typically did not pay directly for the programming; you just had to sit through the commercials. But television is a passive instrument, while the Internet is an active instrument. And that is a very important difference in terms of how you are going to respond to advertising while you are online. When you are trying to do something with the Internet, you are not going to want to be bothered by advertising. People very quickly got in the habit of switching off the banners immediately. So it has proved practically impossible to have an advertising business model over the Internet.” (M. Castells)

Internetul a fost integrat în uzul societății și practica afacerilor iar cu toate că a fost construit pe principiul gratuității oamenii caută infinite soluții pentru a construi arce de cunoaștere pentru generațiile viitoare prin noduri instrumente, piese sau pachete digitale de filtrare, afișare sau editare audio, text și video toate în sprijinul principiilor moderne de promovare autonomă. În primul rând promovarea este atributul principal al internetului urmând instrumentele de comunicare, de identificare ale ismelor, intereselor, numelor, adreselor sau chiar asumând internetului rolul de mediator putem descoperi un alt atribut de care au profitat primii inovatori ai acestui spațiu global, numit non formal și societate mediatică de consum așadar avem un atribut mediatic. Instrumentul care a deblocat acest rol este forumul fiindcă toți cei care întâmpină o problemă în acest spațiu digital caută rezolvări și soluții accesând forumurile din domeniul al cărui interes aderă. În ultimul deceniu blogul sau jurnalul digital își asumă o parte din rolul mediatic al comunicării online dar forumul rămâne instrumentul principal de rezolvare al unei situații necunoscute nouă.

Nu sunt de acord că nu s- a găsit modelul ideal de business online fiindcă lipsa educației financiare poate fi sursa de eșec pentru orice model de afacere.

La începuturi s- a aplicat împrumutul modelului publicitar folosit în televiziune în special în difuzarea știrilor. Header, footer, sidebar, leaderboard, pop- up, toate aceste elemente advertoriale sunt împrumutate din front endul televiziunii.

Televiziunea s- a dezvoltat ca un mediu deschis obținând profituri din pauzele publicitare și din abonamente, cum au urmat apoi acest model al abonamentelor televiziunile de stat, cele precum tvr.

Castells descrie televiziunea ca un instrument pasiv iar internetul unul activ. Acest atribut ne ghidează reacțiile și răspunsurile la interacțiunea cu publicitatea online fiindcă uneori nu ne dorim să întâlnim reclame când navigăm pe internet, căci aceste reclame ne- ar putea reține mai mult decât este necesar în fața computerului.

Oamenii au deprins obiceiul de a închide reclamele construindu- se chiar aplicații și opțiuni speciale din partea agențiilor advertoriale privind afișarea acestora sau restricționarea lor.

Acest comportament face imposibil din punctul de vedere al lui Castells deținerea unui model de succes al afacerilor online și nu sunt iarăși de acord cu dânsul deoarece perfomanța unui model de afacere online constă în calitatea conținutului astfel abonamentele și taxele de acces devin standarde de calitate pentru o comunitate de consumatori, useri sau participanți contributori ai unui forum de specialitate, de exemplu forumul tocilarilor găzduit de comunitatea studiudecaz.blog!

Pot fi astfel deblocate modele de afiliere comercială, reprezentare mediatică sau de identitate de brand ceea ce oferă avantaje neprețuite celor cu adevărat profesioniști ce activează în mediul digital.

 

Sursa opoziției ideologice asupra reflecțiilor lui Emanuel Castells.

 

Descoper cultul patrimoniului digital global refractat de oratorul Castells prin ceea ce face creația ideii și a inovației atrăgătoare căci din punctul de vedere al acestui cercetător geniul este deseori doar un joc de imagine și de construcție empirică al modelului autentic dintre nou și vechi.

Acceptarea inovației, conservarea vechiului duce la deblocarea unor atribute convenționale precum a fi rudimentar, conservator sau de neuitat în viziunea empiristică a creației. Aceste atribute vin în direct contact cu natura omului iar aceste colecții de semnificații atributive inovației și conceptului de social de care suntem depedenți sau mai formal spus căruia suntem abonați sau logați deblochează ceea ce Castells caută în publicul său, un cult al patrimoniului digital global. Nu am descoperit o strategie concretă a ideilor către noul mediu comunicațional digital global ci doar o simplă analiză a ceea ce există deja aplicat sau se află la nivelul de aplicare la nivel intercorporativ sau interstatal, precum ar fi conceptul de open source, găzduit de tot mai multe instituții guvernamentale sau non guvernamentale.

Privind pragmatic manifestul robotizării spațiului de depozitare generat de compania Amazon sau luptele cu drone de pe Discovery înțeleg că mulți alți autori ca și Castells vor dori să comunice efectele utilitarismului și robotizării către viitorul lor public, inactiv dar sigur un client potențial al digitalului ceea ce îi atribuie lui Castells caracterul de utilitarian iar acest gen de filosof nu este unul căruia aș vrea să- i păstrez cărțile în biblioteca personală.

Emanuel Castells:

“We know, from studies in different societies, that in most instances Internet users are more social, have more friends and contacts, and are more socially and politically active than non users. Moreover, the more they use the Internet, the more they also engage in face-to-face interaction in all domains of their lives. Similarly, new forms of wireless communication, from mobile phone voice communication to SMSs, WiFi and WiMax, substantially increase sociability, particularly for the younger groups of the population. The network society is a hypersocial society, not a society of isolation. People, by and large, do not fake their identity in the Internet, except for some teenagers experimenting with their lives. People fold the technology into their lives, link up virtual reality and real virtuality, they live in various technological forms of communication, articulating them as they need it.”

Castells descrie faptul că oamenii care folosesc internetul și instrumentele moderne de comunicare sunt mai joviali, au mai mulți prieteni și sunt deasemenea mai activi din punct de vedere politic. Consideră deasemenea că instrumentele moderne îi ajută să fie mai sociabili în special pe acei indivizi din grupurile mai tinere. Nu sunt de acord cu denumirea și uzanța termenului The network society Societatea Rețelei și nici faptul că ajută în mare măsură la îndepărtarea sentimentului de izolare. În mare măsură acest sentiment de izolare este un efect datorat unor lungi eșecuri și respingeri iar asumarea unei personalități unui instrument ar putea oferi chiar libertatea utilizatorilor digitalului să personalizeze mult mai mult trăsăturile identității brandurilor din mediul digital. Aceste atribuiri emoționale sau afecționale unui software ar crea mult mai multe probleme celor care nu folosesc Rețeaua nefiind considerați membri și poate astfel nici oameni cu aceleași drepturi sociale, societatea fiind un cadru familial deseori iar societatea rețelei nu este decât un manifest al naivității și docilității tehnologizării. Fostele țări sovietice ce trăiesc cu imaginea macarelei în minte nu vor asimila niciodată o filosofie ca cea a oratorului Castells. Ideile acestui profesor nu sunt excepționale dar energia și înaltele grade academice obținute de- alungul timpului plus corelarea muncii sale cu schimbările mondene ale societății îi oferă imaginii sale plus valoarea unui cercetător de talie globală.

Emanuel Castells:

„I will argue that the Internet is a cultural creation. The technology to a large extent is the material expression of culture in the sense of a set of ideas, beliefs, and values. In other words, in order to design the Internet and to make it happen, people have had to think about it in a very complex way.

Acestea sunt mici trucuri de fond cu care ne uimește Castells plus zecile de studii de cercetare ale pieței noilor medii comunicaționale. Cuprinde într- adevăr un mod de gândire foarte complex stimulul creațional al webului din acest motiv tinerii nu mai oferă importanță comunicării vocale față în față și preferă să își scrie mesaje sau să se înregistreze live în mediul online fără nici un motiv doar pentru a testa ingredientul poțiune oferit de faima chipului său în mediul online.

Aceasta este realitatea webului fiindcă este un canal de comunicare liberal unde putem găsi orice tip de conținut mult mai variat și mai complex decât conținutul de tip tv. Acesta este unghiul de analiză al oratorului Castells din punctul meu de vedere, unul liberal, creaționist dar și complex ceea ce înseamnă că nu este reprezentativ culturii web progresiste, fiindcă am libertatea să presupun orice argument oferit de el ca fiind unul incomplet și instabil din același motiv în care oricine altcineva mi- ar putea spune că jackass 1, 2, 3, 4, au ajuns să fie vizionate atât pe canalele de difuzare de tip tv dar și online.

 

Războiul dintre televiziune și cinema este elementar patrimoniului cultural digital al webului căci îmi imaginez că dacă China și Japonia nu ar fi fost țări inimice Imperiul Mongol ar fi cucerit întreaga Asie și niciodată conform realității prezente și a pactului de pacificare mondială a Organizației Națiunilor Unite nu vom avea altceva de la viitor decât o r- evoluție durabilă în exploatarea pământului iar televiziunea și alte asemenea extraordinare invenții ale umanității vor fi folosite doar pentru transmiterea noilor rezultate mondiale în lupta corectă și fermă a globalizării.

Ca și vast oponent al filosofiei Castells consider că o dată cu inventarea grafenului viitorul și inovațiile ce vor veni sunt de nedescris mai performante, doar ce ar fi posibil și de imaginat un perete de patru metri pătrați acoperiți cu acest material de cea mai înaltă calitate, cu transmițători holografici într- un theseract de lumină centrați atât pentru interiorul camerei cât și pentru exterior, căci așa arată în viziunea mea construcția evoluționistă a unor idei.

 

Materiale documentar pentru construcția opoziției Castells:

  1. Marshall McLuhan- Să înțelegem Media, Extensiile Omului. “ consecințele personale și sociale ale oricărui mediu- cu alte cuvinte, ale oricărei extensii ale noastre- rezultă din noua dimensiune care este introdusă în activitățile noastre prin intermediul fiecărei extensii ale noastre sau prin orice tehnologie nouă.” @ către societatea mașinilor “ restructurarea muncii și asocierii umane a fost modelată de tehnica fragmentării, care este esența tehnologiei mașinii. Esența tehnologiei automatizării este exact opusul. Este integral și descentralizatoare în profunzime, așa cum mașina era fragmentară, centralizatoare și superficială în structurarea relațiilor umane.”
  2. The Cultural Logic of Media Convergence, Henry Jenkins. “ Yet globalisation also involves the flow of goods, workers, money and media content from east to west. The Mario Brothers are recognised by more American kids than Mickey Mouse- even if many of them don’ t yet realize that Nintendo is a Japanese- based game company. As they grow older, they certainly recognize Asian origins as a marker of cultural distinction.” From Remapping globalisation chapter.
  3. Does the internet increase, decrease or supplement social capital? Social networks, participation and community commitment- Barry Welmann, Nabel Quan Haase, James Witte and Keith Hampton.

“ 1. Network Capital: relations with friends, meighbors, relatives and workmates that significantly provide companionship, emotional aid, goods and services, information and a sense of belonging( Wellman& Frank).

  1. Particatory capital: Involvement in politics and voluntary organisations that affords opportunities for people to bond, create joint accomplishments and aggregate and articulate their demands and desires, a concept enshrined in the American heritage by de Tocqueville( 1835).”

“ Future analyses need to examine in more detail the effects of the internet, focus on the types of activities performed online and explore how these fit into the complexity of everyday life. In general, the activities fall into two categories:

  • Social activities such as e- mail and chatting that promote interactions and
  • Social activities such as web surfing and reading the news.”
  1. New media history- Patrice Flichy. “ Advertisements often presented the radio set as a theatre in the living room. Sets were designed to fit into all contexts of family life and the privacy of the home.” “ Whereas in the 1950s collective listening around the jukebox was decisive, listening was subsequently done at home, especially by teenage girls whose culture became a culture of the bedroom, the place where girls meet, listen to music and teach each other make- up skills, practise their dancing.” Referral to Frith, 1978: 64) “ This shift in listening from the living room to the bedroom was therefore far more than a new mode of listening, it was a way of asserting oneself, of creating a peer subculture. Was this individualisation of listening to become generalized and affect television?” “ As families acquired more and more sets, living room wars( Ang, 1996), were expected to disappear.” “ What about the mobile telephone, the pc and the internet? Research in these areas is still limited and final conclusions can hardly be drawn. The current literature nevertheless allows us to make some hypotheses. In the Europe the mobile phone seems to be the communication device that has developed fastest. Like radio in the 1950s, it has spread rapidly among the youth. Once again, this device has enabled them to become more autonomous as regards the family cell, to live in it but to elsewhere. Yet the cell phone, wich is above all an individual communication device, does not seem to be causing the disappearance of the fixed phone wich remains the family phone( Heurin, 1998).” “ Yet, contrary to widespread belief, the computer does not isolate its user from others. It is characterized by a high level of sociability within peer groups.”
  2. Beyond the diluted community concept: a symbolic interactionist perspective on online social relations- Jan Fernback. “ Community can be gands, terrorists, anarchists or racists. The concept of community, online or offline, has become increasingly hollow as it evolves into a pastiche of elements that ostensibly signify community.” “ Robins implies that online community offers an anti- social and anti- political view of the world: Cyberspace, with its myriad of little consensual communities, is a place where you will go in order to find confirmation and endorsement of your identity. And social and political life can never be about confirmation and endorsement- it needs distances. ( 1999: 169)

 

Top